DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/434
Title: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Other Titles: Теоретические основы маркетинговой деятельности аграрных предприятий
The theoretical basis of marketing activities of agricultural enterprises
Authors: Мельничук, О.І.
Мельничук, О.И.
Melnychuk, O.
Keywords: Економіка агропідприємств
маркетинг; маркетингова діяльність; аграрний маркетинг; управління; підприємство; ринок; споживач, агробізнес
маркетинг; маркетинговая деятельность; аграрный маркетинг; управление; предприятие; рынок; потребитель; агробизнес
marketing; marketing activities; agricultural marketing; managemen; enterprise; market; consumer; agribusiness
Issue Date: 2013
Publisher: Аграрний вісник Причорномор'я: зб.наук.праць, №69
Citation: ББК У9(2)320-210.2; УДК: 631.11:339.138 Мельничук, О. І. Теоретичні основи маркетингової діяльності аграрних підприємств [Текст] / О. І. Мельничук // Аграрний вісник Причорномор'я : зб. наук. пр. - Одеса : Лерадрук, 2013. - Вип. 69. - С.45-52. - (Економічні науки)
Abstract: У статті досліджено теоретичні основи маркетингової діяльності аграрних підприємств. Здійснено узагальнення наукових підходів до визначення сутності аграрного маркетингу та його мети. З'ясовано, що в науковій зарубіжній та вітчизняній економічній літературі єдиного трактування терміну «аграрний маркетинг» не існує, оскільки маркетинг як наука в цілому, та аграрний маркетинг як один із його видів, відзначається своєю складністю, динамічністю, багатоплановістю та молодістю. Маркетинг в галузі сільського господарства потрібно розглядати як комплексну систему заходів з організації управління виробничо-збутовою діяльністю, засновану на вивченні ринку агропродовольчої продукції, з метою активного впливу на ринкові процеси, на споживачів, забезпечення максимально можливого задоволення потреб споживачів в ній, для збільшення збуту й одержання високих прибутків. Систематизовано принципи, завдання та функції аграрного маркетингу. З'ясовано, що основними категоріями теорії аграрного маркетингу виступають: нужда або відчуття нестачі; потреба; попит, товар; цінність товару; угода (трансакція); обмін; трансферт; ринок; споживачі; посередники; виробники; постачальники; інфраструктура ринку.
В статье исследованы теоретические основы маркетинговой деятельности аграрных предприятий. Осуществлено обобщение научных подходов к определению сущности аграрного маркетинга и его цели. Выяснено, что в научной зарубежной и отечественной экономической литературе единой трактовки термина «аграрный маркетинг» не существует, поскольку маркетинг как наука в целом, и аграрный маркетинг как один из его видов, отличается своей сложностью, динамичностью, многоплановостью и молодостью. Маркетинг в области сельского хозяйства следует рассматривать как комплексную систему мер по организации управления производственно - сбытовой деятельностью, основанную на изучении рынка агропродовольственной продукции, с целью активного влияния на рыночные процессы, на потребителей, обеспечение максимально возможного удовлетворения потребностей потребителей в ней, для увеличения сбыта и получения высоких прибылей. Систематизированы принципы, задачи и функции аграрного маркетинга. Выяснено, что основными категориями теории аграрного маркетинга выступают: нужда или ощущение нехватки, потребность, спрос, товар, ценность товара, соглашение (трансакция), обмен, трансферт, рынок, потребители, посредники, производители, поставщики, инфраструктура рынка.
The paper studies the theoretical foundations of marketing of agricultural enterprise. The generalization of scientific approaches to determining the nature of the agricultural marketing and its purpose is done. It was found that in the scientific foreign and domestic economic literature there is no uniform interpretation of the term "AMP" as marketing as a science in general, and agricultural marketing as one of its kinds, are notable for its complexity, dynamism, diversity and youth. Marketing in agriculture should be viewed as an integrated system of management activities on production and sales management, based on a study of the market agri-food products, to actively influence the market processes, consumers, ensuring maximum possible satisfaction of consumer needs, to increase sales and obtain high profits . The principles, objectives and functions of agricultural marketing are systematized. It was found that the main categories of theories AMP are: necessity or a sense of lack, the need, the demand for goods , the value of the goods; transaction (transaction), exchange, transfer, market, customers, brokers, manufacturers, suppliers, infrastructure market.
Description: The paper studies the theoretical foundations of marketing of agricultural enterprise. The generalization of scientific approaches to determining the nature of the agricultural marketing and its purpose is done. It was found that in the scientific foreign and domestic economic literature there is no uniform interpretation of the term "AMP" as marketing as a science in general, and agricultural marketing as one of its kinds, are notable for its complexity, dynamism, diversity and youth. Marketing in agriculture should be viewed as an integrated system of management activities on production and sales management, based on a study of the market agri-food products, to actively influence the market processes, consumers, ensuring maximum possible satisfaction of consumer needs, to increase sales and obtain high profits . The principles, objectives and functions of agricultural marketing are systematized. It was found that the main categories of theories AMP are: necessity or a sense of lack, the need, the demand for goods , the value of the goods; transaction (transaction), exchange, transfer, market, customers, brokers, manufacturers, suppliers, infrastructure market.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/434
Appears in Collections:Мельничук Оксана Іванівна

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melnychuk.pdf157,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.