DSpace logo
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/4101
Назва: ОБҐРУНТУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Інші назви: SUBSTANTIATION OF THE MARKETING STRATEGY OF AGRICULTURAL ENTERPRISE DEVELOPMENT
Автори: Найда І. С., Грекова Т. М. Naida I. S., Grekova T. M.
Теми: маркетинг, маркетингова стратегія, аграрні підприємства, макросередовище, PEST-аналіз, SWOT-аналіз, таргетна реклама, інтернет-магазин
marketing, marketing strategy, agricultural enterprises, macro-environment, PEST-analysis, SWOT-analysis, targeted advertising, online store
Дата публікації: 2021
Видавництво: Одеський державний аграрний університет
Бібліографічний опис: УДК 338:43:631.11 Найда І. С., Грекова Т. М. Обґрунтування маркетингової стратегії розвитку аграрного підприємства. Economic Bulletin of the Black Sea Littoral. 2021, Issue 1. Р. 61-71.
Короткий огляд (реферат): У роботі обґрунтовано важливість впровадження маркетингової стратегії в діяльність сільськогосподарських підприємств як невід’ємної складової системи управління. Узагальнено існуючі підходи щодо сутності поняття «маркетингова стратегія розвитку підприємства». Здійснено оцінку факторів макросередовища діяльності ДП «ДГ «Таїровське» на основі методики PEST–аналізу. Проведено оцінку сильних та слабких сторін діяльності підприємства, можливостей та загроз його розвитку з використанням SWOT-аналізу. Обґрунтовано стратегічні орієнтири розвитку діяльності підприємства шляхом формування місії та побудови «дерева цілей», розробки збалансованої системи показників. Впровадження маркетингової стратегії в діяльність досліджуваного господарства передбачає формування оптимального товарного асортименту та вихід на нові канали збуту продукції за рахунок використання сучасних Інтернет-технологій (розробка інтернет- магазину підприємства, створення сторінки у мережі Facebook, Instagram).
Опис: The paper substantiates the importance of implementing a marketing strategy in the activities of agricultural enterprises as an integral part of the management system. The purpose of the scientific work is to substantiate the theoretical and methodological principles and to develop appropriate recommendations for the formation and implementation of marketing strategy for the development of agricultural enterprises. The scientific novelty of the results is to improve the content of the concept of «marketing strategy of enterprise development», which, in contrast to existing ones, should be considered as one of the models of a set of marketing plans and actions for a long period. through the use of a set of organizational, managerial and marketing measures; proposals for the implementation of the marketing strategy of the agricultural enterprise. The assessment of the factors of the macroenvironment of the activity of SE «EF «Tairovske» was carried out on the basis of PEST-analysis. The use of SWOT-analysis allowed to identify the strengths of the enterprise: highly qualified specialists, favorable geographical location, the image of a reliable manufacturer and professional performer, a high level of product quality. However, there are weaknesses, including the lack of a site, low consumer awareness of the product, limited target audience, insufficient development of marketing in the enterprise. Taking into account the opportunities and threats of the company's development, strategic alternatives have been identified, aimed at developing a marketing strategy for the development of Tairovske. Strategic guidelines for the development of the enterprise by forming a mission and building a «tree of goals», developing a balanced scorecard are substantiated. The introduction of marketing strategy in the activities of the studied economy involves the formation of the optimal product range and access to new sales channels through the use of modern Internet technologies (development of online store, creating a page on Facebook, Instagram). The practical significance of these results lies in the substantiation of theoretical and methodological principles and the development of practical proposals for the formation and implementation of marketing strategies for the development of agricultural enterprises, which will increase their competitiveness and increase.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/4101
Розташовується у зібраннях:Найда Ірина Станіславівна

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
6.pdf1,46 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.