Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2281
Title: | ЭРГОНИМЫ КАК КОМПОНЕНТЫ РЕКЛАМНЫХ ТЕКСТОВ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ ПРЕПАРАТОВ |
Other Titles: | ЕРГОНІМИ ЯК КОМПОНЕНТИ РЕКЛАМНИХ ТЕКСТІВ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПРЕПАРАТІВ ERGONYMS AS COMPONENTS OF PHARMACEUTICALS ADVERTISING TEXTS |
Authors: | Насакина С. В. Насакіна С. В. Nasakina S. |
Keywords: | имя собственное; эргоним; реклама фармацевтических препаратов; рекламный текст; украинский, русский и болгарский языки власна назва; ергонім; реклама фармацевтичних препаратів; рекламний текст; україн- ська, російська, болгарська мови proper name; ergonym; pharmaceuticals advertising texts; the Ukrainian, Russian and Bulgarian languages |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова |
Citation: | УДК [811.161.1+811.161.2+811.163.2]’373.2:659.131:615.12.002.2 Насакина С. В. Эргонимы как компоненты рекламных текстов фармацевтических препаратов/ С. В. Насакина // Мова: науково-теоретичний часопис з мовознавства. - 2015. - Вип. 23. - С. 120-124. |
Abstract: | В статье рассмотрено функционирование эргонимов в рекламных текстах фармацевтических
препаратов. Цель статьи — анализ функционирования эргонимов в таких текстах. Поставленные задачи:
определение специфики функционирования эргонимов в рекламных текстах фармацевтических препаратов
и функционально обусловленная классификация таких эргонимов. Исследование выявило схожие черты в
рекламных текстах на материале украинского, болгарского и русского языков. В статье представлена краткая характеристика эргонимов в разные исторические периоды. Представлена характеристика этих единиц.
Определена роль собственных имён в рекламных текстах фармацевтических препаратов. Доказано, что
эргонимы являются дополнительным источником выразительности, способствуют раскрытию идеи рекламного текста. Создана функционально обусловленная классификация эргонимов, используемых в рекламных
текстах фармацевтических препаратов: 1) названия медицинских и научных учреждений, 2) названия
государственных и международных организаций, занимающихся вопросами здравоохранения, 3) названия
фармацевтических компаний. Выделены номинативная, информационно-рекламная, суггестивная и культурно-символическая функции данных эргонимов. У статті розглянуто функціонування ергонімів у рекламних текстах фармацевтичних препаратів. Мета статті — аналіз функціонування ергонімів у таких текстах. Поставлені завдання: визначення специфіки функціонування ергонімів і створення класифікації ергонімів у рекламних текстах фармацевтичних препаратів. Дослідження виявило схожі риси в рекламних текстах на матеріалі української, болгарської та російської мов. У статті представлена коротка характеристика ергонімів у різні історичні періоди. Подано характеристику та визначено роль власних імен у рекламі фармацевтичних препаратів. Доведено, що ергоніми є додатковим джерелом виразності, вони сприяють розкриттю ідеї рекламного тексту. Створено функціонально зумовлену класифікацію ергонімів у досліджуваних текстах, виокремлено такі їх групи: 1) назви медичних і наукових установ, 2) назви державних і міжнародних організацій, що займаються питаннями охорони здоров’я, 3) назви фармацевтичних компаній. Описано роль номінативної, інформаційно-рекламної, сугестивної та культурно-символічної функцій ергонімів у рекламних текстах фармацевтичних препаратів. The article deals with the functioning of ergonyms in pharmaceuticals advertising texts. The purpose of the article is the analysis of the ergonyms functioning in pharmaceuticals advertising texts. The tasks are defining the specifics of the ergonyms functioning in pharmaceuticals advertising texts and creating an ergonyms classification on the material under study. There were found similarities in the pharmaceuticals advertising texts in the Ukrainian, Bulgarian and Russian languages. The article presents a brief description of ergonyms in different historical periods. It gives the characteristics of ergonyms in pharmaceuticals advertising texts. The role of proper names in the pharmaceuticals advertising texts is defined. It is proved that ergonyms serve as an additional source of expression, they promote disclosure of advertising text’s ideas. A nominally created ergonyms classification in pharmaceuticals advertising texts has been offfered, according to which the following ergonyms groups are presented: 1) the names of the medical and scientific institutions, 2) the names of national and international organizations concerned with health, 3) the names of pharmaceutical companies. The nominative, information and advertising, suggestive, cultural and symbolic functions of ergonyms in pharmaceuticals advertising texts have been outlined. |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/2281 |
Appears in Collections: | Насакіна Світлана Вікторівна |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Насакина С.В..pdf | 1,05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.