DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2280
Title: ФУНКЦИОНИРОВАНИЕ ПРАГМАТОНИМОВ В РЕКЛАМНЫХ ТЕКСТАХ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ ПРЕПАРАТОВ
Other Titles: ФУНКЦІОНУВАННЯ ПРАГМАТОНІМОВ В РЕКЛАМНИХ ТЕКСТАХ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПРЕПАРАТІВ
Authors: Насакина С.В.
Насакіна С. В.
Keywords: прагматоним, фармацевтические препараты, рекламные тексты, фармаконим
прагматонім, фармацевтичні препарати, рекламні тексти, власні назви, фармаконім
pragmatonym, pharmaceuticals, advertising texts, proper names, pharmakonym
Issue Date: 2015
Publisher: Подільський національний університет ім. І. Огієнка
Citation: УДК 81’373.2:659.127.2: 615.45 Насакина С. В. Функционирование прагматонимов в рекламных текстах фармацевтических препаратов / С. В. Насакина // Наукові праці Кам'янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка. - 2015. - Вип. 39. - С. 205-208.
Abstract: Феномен рекламы является предметом изучения многих научных дисциплин: философии, психологии, социологии, лингвистики и др. В последние годы к ономастическому аспекту рекламы проявляется повышенный интерес, как в теоретическом, так и в практическом плане. Особенность рекламных текстов состоит в высокой степени их прагматичности, поэтому в них, как правило, используются собственные имена, своеобразие которых – в воздействии на сознание массовой аудитории. Анализ основных исследований и публикаций. Проблематики ономастического аспекта рекламы касались: Ю. В. Грушевская, А. А. Исакова, О. В. Кирпичёва, И. В. Крюкова, С. М. Кудыба, О. С. Фоменко, А. Г. Халатян и др. Научная новизна исследования состоит в том, что функционирование прагматонимов в рекламных текстах фармацевтических препаратов исследуется впервые. Целью настоящей статьи – исследовать функциональные особенности прагматонимов в рекламных текстах фармацевтических препаратов. Задачи: 1) проанализировать употребление прагматонимов в рекламных текстах фармацевтических препаратов; 2) выделить наиболее продуктивные функции прагматонимов в исследуемом материале. Материалом для нашей статьи послужила печатная реклама, размещённая на рекламных листовках, в буклетах и каталогах на украинском, русском и английском языках. Анализу подверглись 460 рекламных текстов.
У статті розглянуто функціонування прагматонімів у рекламних текстах фармацевтичних препаратів. Досліджено потенціал прагматонімів як вагомих одиниць, що надають рекламному тексту додаткової емоційності, сприяють продуктивному викладу інформації та додають йому креативності.
The article is devoted to the functioning of pragmatonyms in pharmaceuticals advertising texts. It is defined the role the proper names in the pharmaceuticals advertising texts. The research is carried out on the material of the Ukrainian, Russian and English printed pharmaceuticals advertising texts.The purpose of the article is the research of the pragmatonyms functioning in pharmaceuticals advertising texts. The tasks are the analysis of the pragmatonyms usage in pharmaceuticals advertising texts and the describing of pragmatonyms functions in the material under study. The formulation of the notion “pragmatonym” is defined. The article analyzes scientific approaches to the definition of the notion “pragmatonym”. It is shown that the notion “pragmatonym” is polyaspecting in its formulation. The definition of notion “pharmakonym” is suggested by the author. Moreover, special attention has been focused on the pragmatonyms typology. The author specifies what kinds of pragmatonyms exit in pharmaceuticals advertising texts and how they are used. Each type of pragmatonyms is illustrated by concrete example of the Ukrainian, Russian and English pharmaceuticals advertising texts. It is found similarities in the pharmaceuticals advertising texts in Ukrainian, Russian and English languages. It is shown the characteristic of pragmatonyms in pharmaceuticals advertising texts and it is proved that pragmatonyms serve as the additional source of information and advertising, they promote disclosure of advertising text’s ideas. The article introduces a classification of functions performed by pragmatonyms in pharmaceuticals advertising texts. It is eliminated nominative, information and advertising, emotional-expressive, appellative and communicative functions. The conclusion can be made that pragmatonyms correspond to certain tasks of pharmaceuticals advertising texts.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2280
Appears in Collections:Насакіна Світлана Вікторівна

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Npkpnu_fil_2015_39_48.pdf75,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.