DSpace logo
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/1419
Назва: Феномен психологічного благополуччя: особливості діагностики
Інші назви: ФЕНОМЕН ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ: ОСОБЕННОСТИ ДИАГНОСТИКИ
THE PHENOMENON OF PSYCHOLOGICAL WELL-BEING: DIAGNOSTIC CHARACTERISTICS
Автори: Каргіна, Н.В.
Каргина, Н.В.
Kargіna, N.
Теми: психологічне благополуччя, компоненти психологічного благополуччя, тест, опитувальник, шкала, методика, валідність
психологическое благополучие, компоненты психологического благополучия, тест, опросник, шкала, методика, валидность
psychological well-being, psychological well-being components, test, questionnaire, scale, methodology, validity.
Дата публікації: 2015
Видавництво: Вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. – Серія «Психологія».
Бібліографічний опис: УДК 159.9.07+159.923 Каргіна Н.В. Феномен психологічного благополуччя особистості: особливості діагностики / Н.В. Каргіна // Вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. – Серія «Психологія». – 2015. – Том 20.– Випуск 4 (38). – С.63–73.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено аналіз найбільш відомих методик вивчення психологічного благополуччя. Встановлено, що здебільшого даний феномен досліджується за допомогою самооціночних опитувальників. Здійснено класифікацію існуючих методів емпіричного вивчення психологічного благополуччя, показано відсутність універсальної методики та доцільність створення психодіагностичного інструменту з урахуванням існуючої наукової бази вивчення даної якості.
В статье осуществлен анализ наиболее известных методик изучения психологического благополучия. Установлено, что в основном данный феномен исследуется с помощью самооценочных опросников. Произведена классификация существующих методов эмпирического изучения психологического благополучия, показаны отсут- ствие универсальной методики и целесообразность создания психодиагностического инструмента с учетом существующей научной базы изучения данного качества.
The article provides theoretical analysis and synthesis of the most famous contemporary methods of studying of psychological well-being. It was found that most of the phenomenon of psychological well-being investigated by self-assessment questionnaires. The classification; analysis features methods and analyzed their psychometric indicators. Despite the variety of psychodiagnostic implements is still uncertain is the universal theoretical and methodological basis of the study of the quality. It allocated only six techniques that diagnose psychological well-being: method «Index of general psychological well-being», «The Scale of Psychological Well-being C. Ryff», 100-WHOQOL Questionnaire methodology The WHO-Five Well-being Index; questionnaire Kozmina «Presentation of psychological well-being of students and its retrospective self-assessment» questionnaire The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being and other methods only indirectly examine the issue. As a result, the proposed classification methods based on two parameters: the scope of life and «completeness» use construct. The largest number of techniques intended to diagnose individual components of psychological well-being in different spheres of life.
Опис: The article provides theoretical analysis and synthesis of the most famous contemporary methods of studying of psychological well-being. It was found that most of the phenomenon of psychological well-being investigated by self-assessment questionnaires. The classification; analysis features methods and analyzed their psychometric indicators. Despite the variety of psychodiagnostic implements is still uncertain is the universal theoretical and methodological basis of the study of the quality. It allocated only six techniques that diagnose psychological well-being: method «Index of general psychological well-being», «The Scale of Psychological Well-being C. Ryff», 100-WHOQOL Questionnaire methodology The WHO-Five Well-being Index; questionnaire Kozmina «Presentation of psychological well-being of students and its retrospective self-assessment» questionnaire The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being and other methods only indirectly examine the issue. As a result, the proposed classification methods based on two parameters: the scope of life and «completeness» use construct. The largest number of techniques intended to diagnose individual components of psychological well-being in different spheres of life.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1419
Розташовується у зібраннях:Каргіна Наталія Вікторівна

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
486-1418-1-PB.pdf143,18 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.